Smiley face

Pasangan Tiada Anak?


Perkara yang perlu anda sedia maklum apa akan berlaku sekiranya anda atau pasangan anda meninggal dunia, antaranya;

■ Jika suami anda meninggal dunia, anda sebagai isteri hanya mewarisi 1/4 bahagian ke atas harta pusaka suami jika suami tiada anak kandung.
- 3/4 bahagian akan menjadi hak ibubapa dan adik beradik suami anda.

■ Jika isteri anda meninggal dunia, anda sebagai suami hanya mewarisi 1/2 bahagian ke atas harta pusaka isteri anda jika isteri tiada anak kandung.
- 1/2 bahagian lagi akan menjadi hak ibubapa dan adik beradik isteri anda.

■ Jika pasangan anda mempunyai anak kandung hasil perkahwinan sebelum ini, maka anda sebagai isteri hanya mewarisi 1/8 bahagian daripada harta pusaka suami anda. Jika anda sebagai suami, hanya 1/4 bahagian yang boleh anda warisi daripada pusaka isteri anda.

■ Gunakan kaedah hibah atau deklarasi harta sepencarian untuk memastikan hak pasangan anda. Jika tidak boleh semua harta, lakukan ke atas aset² yang bernilai tinggi seperti aset tidak alih antara rumah dan hartanah.

■ Kebiasaan yang berlaku, kesulitan untuk mewarisi harta pusaka pasangan anda kerana melibatkan waris-waris yang anda tidak biasa berurusan dengan mereka.

--------------------------------------

Jangan tinggalkan pasangan anda dalam keadaan yang sukar. Mudahkan urusan perwarisan pusaka dengan menyediakan dokumentasi hibah atau deklarasi harta sepencarian.

Mati tidak kenal usia, bertindaklah sekarang!

0132748963
Perunding Harta Pusaka Syariah
Wasiyyah Shoppe Berhad.
























Share on Google Plus

About azizie

Penulis berpengalaman luas dalam pengurusan dan perancangan harta pusaka Islam. Pernah mengikuti Kursus Pengajian Syariah Sepanjang Hayat anjuran Fakulti Pengajian Syariah, UKM. Kini sedang menuntut Pengajian Fiqh Mawarith di UIAM.

0 comments :

Post a Comment