Smiley face

INFO : Beli rumah guna 2 nama (Penama Loan)



| Perkongsian | Anda beli rumah join name (2 nama)? . . . .

» NOTA UNTUK PEMBELI RUMAH LOAN BERSAMA «

Kebelakangan ini harga rumah telah meningkat secara tidak terkawal. Penjual dengan sesuka hati meletakkan harga yang tinggi melebihi harga yang ditawarkan pinjaman loan bank³ sedia ada. Kenapa? Sebab ini rumah dia, so suka hati la nak letak harga berapa. Jika tak nak beli, masih ramai pembeli di luar sana akan beli & jika tak beli sekarang, harga akan terus meningkat..... dalam dilema kan?

Untuk mengatasi masalah ni, terdapat pasangan yang membeli rumah tersebut menggunakan 2 loan. Masing-masing suami isteri terpaksa membuat 2 pinjaman untuk menampung harga rumah tersebut. Secara teorinya, rumah tersebut akan ada 2 penama.

Jika 2 penama ke atas rumah tersebut, seperti yang kita sedia maklum jika salah seorang diantara pasangan meninggal dunia, maka SEBAHAGIAN RUMAH tersebut telah menjadi "HARTA PUSAKA". Hutang pinjaman telah dilunaskan oleh pihak insuran ke atas bahagian pinjaman simati, itu jika simati mengambil insurans terhadap loan rumah tersebut.

Apabila SEBAHAGIAN RUMAH telah menjadi "HARTA PUSAKA", akan ada HAK WARIS ke atas rumah tersebut. Persoalan & masalah yang pasti akan timbul;

■ Siapakah waris yang berhak ke atas sebahagian tersebut?
■ Tahukah pasangannya akan bahagian pusaka tersebut?
■ Keluarga simati mempunyai hak, tetapi bagaimana hendak memberinya?
■ Sebahagian rumah tersebut adalah HARTA ANAK YATIM

Penyelesaian yang boleh disarankan
+ Buatlah DOKUMEN HIBAH di antara satu sama lain (Penama)
+ Jual rumah tersebut & bahagikan antara waris yg berhak (Faraidh)
+ Pasangan membeli sebahagian tersebut & membayarnya kepada waris

Ini adalah realiti yang berlaku pada hari ini. Segalanya memerlukan surat "hitam putih"nya. Semua proses pengurusan akan melalui sama ada Pejabat Pusaka Kecil, Mahkamah Syariah @ Mahkamah Tinggi. Jika hal pengurusan tidak disempurnakan dengan tepat, maka dikhuatiri pasangannya akan menggunakan Harta Batil & Harta Anak Yatim.

Untuk sebarang pertanyaan berkenaan DOKUMEN HIBAH & sebarang persoalan Pengurusan Harta Pusaka, boleh hubungi nombor di bawah. Kami ada kaedah terbaik untuk membantu anda menyelesaikan isu ini. Pastinya ia Patuh Syariah.

0133577539 - En. azizie (Perunding Professional Pusaka Syariah)
Email : wssb.azizie[@]gmail.com


jOm like page kami di
Ilmu Faraid, Pengurusan & Perancangan Harta Pusaka

Direct Link
https://www.facebook.com/W.Shoppe
Share on Google Plus

About azizie

Penulis berpengalaman luas dalam pengurusan dan perancangan harta pusaka Islam. Pernah mengikuti Kursus Pengajian Syariah Sepanjang Hayat anjuran Fakulti Pengajian Syariah, UKM. Kini sedang menuntut Pengajian Fiqh Mawarith di UIAM.

0 comments :

Post a Comment